Forum Użytkownikow Subiekt GT
Merytoryczne => Forum Księgowych => Wątek zaczęty przez: natii xx w Marzec 22, 2018, 08:15:44
-
Witam
Sytuacja wyglada następująco. W 2012 zostały przyjęte do ewidencji środki trwałe i niskiej wartości do 3500 tys zł. Byłam pewna ze zostały one zamortyzowane jednorazowo jednak przy zamykaniu roku 2017. Okazuje sie ze umorzenie mi sie nie zgadza o kwotę (tych środków trwałych) co zrobić ? Umorzyć na koniec 2017 roku w nkup? Czy normalnie dać do amortyzacji i amortyzować w 2018 roku?
Proszę o pomoc.
-
Witam
Sytuacja wyglada następująco. W 2012 zostały przyjęte do ewidencji środki trwałe i niskiej wartości do 3500 tys zł. Byłam pewna ze zostały one zamortyzowane jednorazowo jednak przy zamykaniu roku 2017. Okazuje sie ze umorzenie mi sie nie zgadza o kwotę (tych środków trwałych) co zrobić ? Umorzyć na koniec 2017 roku w nkup? Czy normalnie dać do amortyzacji i amortyzować w 2018 roku?
Proszę o pomoc.
Jeśli poniżej 3.500, a obecnie 10.000, to jednorazowo w koszty. Tylko dlaczego NKUP?
-
10 tys jest od tego roku. To są środki trwałe z 2012 roku jak wspomniałam w poście. Tylko ktoś wcześniej tego nie zamortyzowal widocznie bo widnieją na ewidencji środków trwałych a nie ma do niego umorzenia. Nkup dlatego ze to nie jest koszt tego toku ani 2017 roku.
-
10 tys jest od tego roku. To są środki trwałe z 2012 roku jak wspomniałam w poście. Tylko ktoś wcześniej tego nie zamortyzowal widocznie bo widnieją na ewidencji środków trwałych a nie ma do niego umorzenia. Nkup dlatego ze to nie jest koszt tego toku ani 2017 roku.
10 tys jest lipca ub. r.
Amortyzacja jest kosztem w dacie jej naliczenia. Data zakupu ST niewiele ma z tym wspólnego.
-
Czyli jak ktoś wcześniej nie zrobił do tego amortyzacji to spokojnie mogę wrzucić to w kup jednorazowo (bo to środki trwałe do 3500) ? Ktoś po prostu nie naliczył do tego amortyzacji. Dlatego tez nie zgadza mi sie umorzenie.
-
Napisałem chyba dosyć wyraźnie.
-
Amortyzacja powinna być naliczona i ujęta w kosztach w miesiącu oddania śr.trw. do używania lub w następnym. Moim zdaniem powinnaś skorygować 2012r.
cytat
Art. 22f. 1. Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.
2. Podatnicy będący armatorami, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zamówionego przez nich taboru transportu morskiego w budowie, o którym mowa w art. 22a ust. 2 pkt 4.
3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10.000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10.000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.[/u]
k. cytatu
-
Amortyzacja powinna być naliczona i ujęta w kosztach w miesiącu oddania śr.trw. do używania lub w następnym. Moim zdaniem powinnaś skorygować 2012r.
cytat
Art. 22f. 1. Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.
2. Podatnicy będący armatorami, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zamówionego przez nich taboru transportu morskiego w budowie, o którym mowa w art. 22a ust. 2 pkt 4.
3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10.000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10.000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.[/u]
k. cytatu
Przytaczasz typowy przepis do opreacji nietypowej. Nie moższesz skorygować lat poprzednich, bo tego prawo zabrania. Możesz bieżącą korektę odnieść do wyniku na koncie 820. Nic więcej.
-
Przytaczasz typowy przepis do opreacji nietypowej. Nie moższesz skorygować lat poprzednich, bo tego prawo zabrania. Możesz bieżącą korektę odnieść do wyniku na koncie 820. Nic więcej.
[/quote]
Mogę korygować lata poprzednie podatkowo, nawet muszę w niżej wymienionej sytuacji. Do pięciu lat wstecz można korygować zeznanie podatkowe.
Ordynacja podatkowa:
Rozdział 10
Korekta deklaracji
Art. 81. § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy
i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
§ 1a. Osoba, która była wspólnikiem spółki cywilnej w chwili rozwiązania
spółki, może skorygować uprzednio złożoną deklarację w zakresie wskazanym
w art. 75 § 3a.
§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
oraz
Art. 70. § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Co do bilansowego ujęcia, jeżeli sprawozdanie za dany rok jest zatwierdzone - korygujemy na bieżąco wg art. 54 uor.
Moim zdaniem Twoja wypowiedź dotyczy ujęcia bilansowego korekty.
-
Dla celów bilansowych zaniżone w latach wcześniejszych odpisy amortyzacyjne należy skorygować poprzez podwyższenie stawek amortyzacyjnych w kolejnych latach obrotowych.
Odwrotnie zatem niż jest to zapisane w przepisach ustawy o podatku dochodowym, dla celów bilansowych korekty zaniżonych odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać w przyszłych okresach - tych po odkryciu błędu.
Przy takim rozwiązaniu powstaje dualna sytuacja - podatkowo możesz naliczyć odsetki wstecz i korygować poprzednie lata, a bilansowo nie możesz naliczać wstecz.
Z kolei nienaliczone odsetki nie mogą być kosztem. One nie były naliczane, a więc koszt nie powstał. Co innego jakby były naliczane, ale nie ujete przez pomyłkę w kosztach.
Ale to Twój wybór.