Mam kilka "Januszowych" pytań:
1. Pracuje m.in. dla serwisu internetowego w którym płatność za usługi, które wykonuję mogę sobie zlecić w dowolnym czasie. Niepotrzebują oni żadnej faktury ani paragonu. Legalna Polska firma. Teraz pytanie: czy mogę, jako dowód do rachmistrza wpisywać "WB: (i tutaj tytuł)" , czy mimo wszytko jestem zmuszony wystawić fakturę choćby dla siebie?
Faktur na siebie się nie wystawia, nie możesz sprzedać sam sobie.
Z Twojego opisu wygląda, że jest to jakiś serwis zagraniczny i dlatego mają takie podejscie. W naszym kraju obowiązuje dokumentowanie przychodów, w dodatku jest to bardzo istotne przy określaniu przychodu do opodatkowania i róznych innych zalezności, np. limit kasy fiskalnej.
Możesz założyć rejestr przychodów nieudokumentowanych i w nim wpisywać przychody na podstawie wyciągów bankowych. Tylko jako przychody nieudokumentowane muszą być rejestrowane fiskalnie.
2. Wystawiłem jednej firmie fakturę
data wystawienia: 29.12.2016
data zak. dostawy: 30.11.2016
termin zapłaty: 12.01.2017
Zapłaty jeszcze nie otrzymałem
Pytanie: na który miesiąc księgować w Rachmistrzu zakładając, że dostanę przelew w styczniu?
Po pierwsze - nieprawidłowo wystawiłes fakturę. Dokument sprzedaży nalezy wystawić najpóźniej do 15 następnego miesiaca po dacie wykonania usługi.
Termin zapłaty i data jej otrzymania nie ma znaczenia, chyba, ze jesteś vatowcem na metodzie kasowej. Ale wtedy po pierwsze musiałbyś to zgłosić do naczelnika US, a po drugie wystawiona faktura powinna mieć w okolicach numeru wyraźne oznaczenie "Metoda kasowa".
3. Nie jestem podatnikiem VAT. Jeśli kupuję usługi za granicą i cenę mam w:
a)dolarach (USA)
b)euro(UE)
to czy mogę nomalnie cenę przewalutować i wpisać do Rachmistrza?
Jest to wręcz Twój obowiazek. Przewalutowania dokonujesz wg kursu z ostatniego dnia roboczego przed datą wystawienia dokumentu.
4. Po co jest zakładka "Faktury zakupu" (Subiekt)? Wszystkie faktury/rachunki które dostaję do zapłacenia (i VAT i nieVAT) to tylko "wklepuję" do Rachmistrza
Ale są tacy co wpisują. Takie rozwiazanie ma też zalety. Subiekt jest napisany nie tylko dla Ciebie.
5. Czy remament trzeba księgować 2 razy - na 1szy i ostatni dzień roku? (remament będzie na 0zł)
Tak, remanent należy wpisać jako końcowy na dzień 31-12 XXXX i ten sam remanent jako początkowy na dzień 01-01-XXXX+1.
Nie trzeba sporządząc dwóch osobnych remanentów.
6. Przychód przekroczył mi w tym roku 20 tys, jednak dochód nie. Czy muszę kupić kasę fiskalną? - świadczę usługi wyłącznie przez internet.
Limit 20 tys dotyczy całego roku. Jesli ktoś prowadził działaność krócej niż rok musi wyliczyć wartość proporcjonalną do swojego okresu.
Istotny jest Przychód, a nie Dochód. To istotna różnica.
7. Miałem działalność otwartą w roku 2014, potem wznowiłem w 2016. Za 2014 miałem stratę. 50% z niej już odliczyłem w tym roku(2016). Czy kolejne 50% mogę dodać do roku 2017?
Poniesioną stratę mozesz odliczać przez 5 kolejnych lat od roku następnego po jej poniesieniu, w jednym roku nie więcej niz 50%, o ile masz wystarczający Dochód. Przerwa w działaności nie przedłuża tego okresu.
Więcej pytań nie przypominam sobie. Szukałem już odpowiedzi w google jednak przypadki z tamtąd nie były na tyle podobne, żeby móc się zasugerować, albo nie było wcale. Nie wiem czy dobrze zrobiłem, że 7 pytań w 1 temacie. Oczywiście proszę o pomoc 
Ilość pytań w jednym temacie nie przeszkadza (przynajmniej mnie).