Forum Użytkownikow Subiekt GT
InsERT GT => Rewizor GT => Wątek zaczęty przez: Every_man w Luty 19, 2016, 11:42:30
-
Witam Was,
chciałem się podpytać jak poradzić sobie z takim przypadkiem. Mam fakturę zakupu a na niej 2 pozycję:
1) dotyczy - zakupu od którego mogę odliczyć w 100% vat
2) dotyczy - zakupu od którego mogę odliczyć vat proporcjonalnie
Obie faktury związane są z tym samym rejestrem tj. kosztowym.
W zakładce vat próbuję i mogę wprowadzić tylko 1 pozycję ( ewentualnie do różnych rejestrów ) związaną ze odliczeniem całkowitym/częściowym/proporcjonalnym.
Jak sobie poradzić z tą sprawą?
-
Stwórz sobie dwa osobne zapisy
Pierwszy na odliczenie 100 % drugi na odliczenie proporcjonalne
-
Czyli przy dekretowaniu, w zakładce vat mogę jakoś dodać drugi zapis ?
-
Chodzi o stworzenie dwóch osobnych dekretów
-
Dziękuje.
-
A chciałem się jeszcze zapytać czy jest może jakieś zestawienie na podstawie którego można przeksięgować w koszty z konta 221 nieodliczony vat na konta 4xx czy lepiej robić to na bieżąco w danym dekrecie ?
-
Jeśli jest tego niewiele, można ręcznie
jeśli więcej można sobie zdefiniować:
Ewidencje pomocnicze - Automaty przeksięgowań
-
A chciałem się jeszcze zapytać czy jest może jakieś zestawienie na podstawie którego można przeksięgować w koszty z konta 221 nieodliczony vat na konta 4xx czy lepiej robić to na bieżąco w danym dekrecie ?
Najlepiej zrobić to od razu w dekrecie, masz od razu z głowy bez szukania później gdzie co i ile było.
Jesli dekretujesz dokumenty automatycznie, to chcemat importu dla odliczenia 50% jest trochę zakręcony.
-
Chciałem od razu w dekercie odpowiednio rozbijać Vat z proporcji tj. na ten do odliczenia jak i na ten, którego nie mogę odliczyć i księguje w koszty. Nie wiem co robię źle ale chyba nie tak powinno to wyglądać. Mój schemat działania wygląda następująco:
1) Dodaję dekret - wpisuje daty i nr dokumentu
2) Przechodzę do zakładki vat
a) wybieram rodzaj rejestru - kosztowy
b) oraz odliczenie - proporcjonalne
c) wpisuję dane z faktury w odpowidenich stawkach np.
stawka vat 23% netto 10,00 zł vat 23,00 zł 123 zł brutto
3) Przechodzę do zakładki dekret
a) zaczynam wprowadzanie od konta 210-rozrachunki z dostawcami
123,00 zł 210-xxx
221-23 23,00 zł
4xx- 100,00 zł
b) poprawiam zapis na koncie 221-23 na ten zgodny z proporcją
23 zł * 50 % = 11,50 - tyle mogę odliczyć
123,00 zł 210-xxx
221-23 11,50 zł
4xx- 100,00 zł
4xx- 11,50 zł
c) po tej poprawie na koncie 221- 23 automatycznie zmienia mi się zapis w zakładce vat na następujący:
stawka vat 23% netto 50,00 zł vat 11,50 zł 61,50 zł brutto
Pierwsza moja myśl była, super w rejestrze będę miał kwotę netto i vat odpowiednio pomniejszoną o proporcję
czyli zgodnie z przepisami. Jednak po tych operacjach w rejestzre zakupu od kwoty 11,50 zł wyliczana jest jeszcze
raz proporcja (w rejestrze wybrana opcja odliczenie proporcjonalne).
Musiałbym zaznaczyć w rejestrze odliczenie całkowite żeby było ok (co byłoby nieprawidłowe bo z podsumowań rejestrów
nie byłoby widać kwoty odliczeń proporcjonalnych) lub trzeba to zrobić zupełnie inaczej, tylko jak:-) ?
Może tzreba odpiąc analitykę stawek vat od konta 221 i wówczas kwota z tego konta nie będzie automatycznie przenoszona
do rejestru i tak:
123,00 zł 210-xxx
221-23 11,50 zł
4xx- 100,00 zł
4xx- 11,50 zł
a w rejestrze kwota z zaznaczoną opcją odliczenia proporcjonalnego:
stawka vat 23% netto 10,00 zł vat 23,00 zł 123 zł brutto
Macie może jakiś pomysł na to ?
-
Zanim zaczniesz alpejskie kombinacje zdradz moze co jest tej fakturze, ze jedno mozna odliczyc a drugie nie.
Bo kombinacje mozna robic, ale tylko jak maja sens. I jeszcze mieszasz do tego rozliczenie proporcjonalne.
-
Sprzedaż podatnika związana jest z najmem (sprzedaż zwolniona i opodatkowana). Koszty dzielone są na poszczególne MPK, jesteśmy w stanie przypisać dany koszt i przyporządkować go do danej sprzedaży tj. miejsca.
MPK 1 – tutaj tylko sprzedaż opodatkowana (odliczenie vat w 100% )
MPK 2,3,4 – tutaj sprzedaż opodatkowana i zwolniona ( zakupy rozliczane proporcją )
MPK 5 – tutaj sprzedaż tylko zw ( zakupy bez prawa do odliczenia )
Zależy mi na tym aby do odpowiedniej grupy kosztów rodzajowych (4xx) i wg miejsc powstawania(5xx) trafiały koszty w kwocie netto + nieodliczony vat (przykład MPK2,3,4) oczyli aby na bieżąco w dekrecie wyksięgowywać nieodliczony vat .
Przykład faktury:
1) z grupy (4xx) Zużycie materiałów i energii / np. środki czystości, wyposażenia, narzędzi, materiałów, energii, które są wykorzystywanych w MPK 2,3,4
czyli tam gdzie jest sprzedaż mieszana.
faktura
123,00 zł brutto
100,00 zł netto
23,00 zł vat
Mogę odliczyć zgodnie ze strukturą tylko 50% vat, część nieodliczona jest dla mnie kosztem.
Gofin prezentuje następującą formę rozliczenia:
http://www.gofin.pl/rachunkowosc/17,1,85,159074,ewidencja-ksiegowa-vat-naliczonego-rozliczanego-wedlug.html
konto 22-1-2 to: "VAT naliczony częściowo podlegający odliczeniu".
PK - kwota VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu za bieżący miesiąc:
a) zaliczona w ciężar usług obcych: 4.945 zł - (4.945 zł × 9%) =4.500 zł
40-2 / 4.500 zł / 22-1-2
b) zaliczona w ciężar zużycia materiałów i energii: 2.555 zł - (2.555 × 9%) = 2.325 zł
40-1 / 2.325 zł / 22-1-2
Wprowadzając ten zapis w dekrecie w Rewizorze, po stronie MA 221 vatu naliczone powoduje zdublowanie kwoty w rejestrze.
Jak dla mnie także minusem tego rozwiązania jest zbiorczy dekret na podstawie rejestru vat, którego nie jestem w stanie przyporządkować do poszczególnych grup kosztów rodzajowych i mpk.
Wyobraźmy sobie też stowarzyszenie, które realizuje 3 projekty na, które posiada dotacje z których przeprowadza sprawozdania w których nieodliczony vat jest kosztem kwalifikowanym, podczas sprawozdań ujmuje więc kwoty netto + nieodliczony vat. Ewidencja na MPK musi być szczegółowa zgodna z budżetem. Najlepiej więc jeśli na koncie 5xx ląduje już do konkretnej faktury kwota, która poźniej odpowida tej przenoszonej do sprawozdania.
Zostałem więc tak nauczony, żeby na bieżąco w dekrecie rozbijać ten zapis:
123,00 zł 210-xxx
4xxx 100,00 zł netto ( konkretna grupa np. 401-01 środki czystości )
221 11,50 zł ( vat możliwy do odliczenia=zgodny z rejestrem )
4xxx 11,50 zł (nieodliczony vat)
5xxx 111,50 zł ( konkretny MPK np. MPK2 )
W firmie podatnika występują też takie faktury (mozemy pominąć ten punkt) związane z zakupem np. materiałów związanych z bieżącą konserwacją, które dotyczą MPK1 + MPK 2 ( osoba, która ich dokonuje nie rozdziela na kasie w sklepie materiałów tak aby odpowiednie faktury dotyczyły odpowiednich miejsc, robi to później opisując fakturę i wtedy ( załóżmy, że 60% faktury związane jest z MPK1 gdzie możemy odliczyć vat a 40% z remontem pomieszczenia w MPK2 gdzie obliczamy vat strukturą ):
12.300,00 210-xxx
4xxx 10.000,00 zł netto ( konkretna grupa np. 401-02 Bieżąca konserwacja - materiały )
221 1.380,00 zł ( vat możliwy do odliczenia=60% materiałów z fv związane z MPK1 )
221 460,00 ( 920,00 zł vat do rozliczenia proporcją 50 % )
4xxx 460,00 zł (nieodliczony vat)
5xxx 6.000,00 zł ( MPK1 )
5xxx 4.460,00 zł ( MPK2 )
Wiem, że takiego zapisu w Rewizorze nie zrobię, wyjściem jest tutaj zrobienie z tej faktury 2 dekretów. OK, nie stanowi to problemu ale także przypadku dekretu nr 2 z vatem rozliczanym strukturą powstanie problem o którym piszę.
Co zrobić, żeby na bieżąco w dekrecie rozliczać Vat tak aby było to zgodne z rejestrem, jak żyć ;) ?