Zarówno ustawa jak i rozporządzenie fakturowe dosyć jednoznacznie określają w jakich przypadkach wystawia się fakturę zaliczkową. Mowa jest tam o konkretnym towarze/usłudze, jego ilości i cenie.
Jeśli klient płacąc zaliczkę nie jest zdecydowany, co chce kupić, to wtsedy nie ma mowy o zaliczce i fakturze zaliczkowej, ale o przedpłacie na poczet przyszłych zakupów, nie wiadomo jakich i czego. I do takiej przedpłąty nie wystawiamy zamówienia ani faktury zaliczkowej.
Więc dywagacje co chciał, a co wziął są bezpodstawne. W pojęciu prawnym nie istnieje korekta faktury zaliczkowej poza całkowitą - klient rezygnuje z całego zamówienia i co najwyżej wystawiamy mu nowe.
Wiem, że gdy nie jest jednoznacznie zdefiniowane zamówienie to poczyniona wpłata nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT.
Jest luźną przedpłatą na poczet przyszłych dostaw. Pełna zgoda.
Ja jednak pytam co w przypadku gdy, klient składa zamówienie na następujący towar:
Zaprawa do murowania szara - 100 worków
Klient określa jednoznacznie swoje zmówienie, wpłaca na poczet zamówienia zaliczkę, wystawiam zatem FV zaliczkową na w/w towar (tak naprawdę dokumentuję otrzymaną kwotę zaliczki).
WARIANT 1
Mija jakiś czas. Tuż przed dostawą klient zmienia zamówienia na (wartościowo zamówienie się nie zmienia):
Zaprawa do murowania czarna - 100 worków
WARIANT 2 (lub zmienia na):
Zaprawa do murowania szara - 101 worków
Czy w obu wariantach jestem zobligowany do wystawienia korekty (a za chwile nowe zamówieni i FS)?
Czy może jednak w przypadku zmian kosmetycznych można poprawić po prostu to na fakturze końcowej?
Po prostu mechanizm w GT pozwala aby na zaliczkowej końcowej było co innego niż jest na zaliczce (oczywiście rozumiem, że to, że program pozwala to nie znaczy, że to zgodne z prawem - stąd właśnie moje pytanie)