Autor Wątek: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika  (Przeczytany 3962 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline RadekGS

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Reputacja +0/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.42
Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« dnia: Styczeń 15, 2016, 11:33:07 »
Cześć wszystkim

Pracuję w małej firmie handlowej. Od niedawna używamy Subiekt GT i niestety mimo, że już jakiś czas na nim pracuję to mam trochę problemów. Kiedy zakupiliśmy Subiekta, musiałem sam do wszystkiego dochodzić, mimo że wcześniej nie miałem od czynienia z podobnymi programami. Niestety szefowa nie wysłała mnie na żadne szkolenie, a kiedy występowały jakieś problemy to musiałem opierać się często na intuicji lub wiedzy z Internetu. Jesteśmy dość nową firmą, a dla szefowej to pierwszy własny biznes, dlatego jestem wyrozumiały, ale nie podoba mi się, że bagatelizuje częste problemy i daje mi wolną rękę do używania programu. Więc postanowiłem zadać tu kilka ważnych dla mnie pytań, bo nie chcę bagatelizować swojej niewiedzy. A więc:

1. Czy da się usuwać towary w programie? Jeśli nie, to jaki jest najlepszy sposób, żeby się ich "pozbyć" tak żeby nie zaśmiecały mi bazy towarów, które są nadal w użyciu?
2. Czy przy wprowadzaniu towarów do magazynu powinienem uzupełniać wszystkie pola, to znaczy ceny zakupu itd czy wystarczy po prostu wprowadzić nazwę, kody i ceny sprzedaży?
3. Kiedy wystawiam dokument RW to w szablonie wypełniam wszystkie potrzebne pola, łącznie z ceną netto, wartością itd, ale niestety po wydrukowaniu dokumentu większość kolumn ma wartość 0. Nie potrafili mi pomóc w dziale pomocy Subiekta i nie mam pojęcia co z tym mogę zrobić.
4. Mam kilka towarów, których omyłkowo wprowadziłem za dużo na magazyn, co mogę z tym teraz zrobić, żeby zdjąć je ze stanów?
5. Czy mogę w dowolnej chwili zmieniać nazwę towaru? Miewałem takie sytuacje, że nazywałem towar tak żeby było jasne dla mnie i dla klienta co to jest, ale często na fakturach zakupu nazwa była inna niż wprowadzona przeze mnie przez co księgowa miała potem problemy w rozeznaniu.
6. W jaki sposób powinienem wystawiać fakturę? Obecnie najpierw wystawiam paragon, a następnie fakturę do paragonu, czy tak jest dobrze? Bo kiedyś wystawiłem kilka razy tylko fakturę i normalnie program zdejmował mi ze stanu towar, ale potem nie dało się wystawić paragonu i był jakiś problem potem z podsumowaniem sprzedaży.
7. Plus czy macie jakieś rady dla mnie jako nowego użytkownika? :)

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i rady.

Offline Aldo

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 10690
  • Reputacja +433/-13
  • Wersja programu: najnowsza
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 15, 2016, 12:14:42 »
Cześć wszystkim

Pracuję w małej firmie handlowej. Od niedawna używamy Subiekt GT i niestety mimo, że już jakiś czas na nim pracuję to mam trochę problemów. Kiedy zakupiliśmy Subiekta, musiałem sam do wszystkiego dochodzić, mimo że wcześniej nie miałem od czynienia z podobnymi programami. Niestety szefowa nie wysłała mnie na żadne szkolenie, a kiedy występowały jakieś problemy to musiałem opierać się często na intuicji lub wiedzy z Internetu. Jesteśmy dość nową firmą, a dla szefowej to pierwszy własny biznes, dlatego jestem wyrozumiały, ale nie podoba mi się, że bagatelizuje częste problemy i daje mi wolną rękę do używania programu. Więc postanowiłem zadać tu kilka ważnych dla mnie pytań, bo nie chcę bagatelizować swojej niewiedzy. A więc:

1. Czy da się usuwać towary w programie? Jeśli nie, to jaki jest najlepszy sposób, żeby się ich "pozbyć" tak żeby nie zaśmiecały mi bazy towarów, które są nadal w użyciu?
2. Czy przy wprowadzaniu towarów do magazynu powinienem uzupełniać wszystkie pola, to znaczy ceny zakupu itd czy wystarczy po prostu wprowadzić nazwę, kody i ceny sprzedaży?
3. Kiedy wystawiam dokument RW to w szablonie wypełniam wszystkie potrzebne pola, łącznie z ceną netto, wartością itd, ale niestety po wydrukowaniu dokumentu większość kolumn ma wartość 0. Nie potrafili mi pomóc w dziale pomocy Subiekta i nie mam pojęcia co z tym mogę zrobić.
4. Mam kilka towarów, których omyłkowo wprowadziłem za dużo na magazyn, co mogę z tym teraz zrobić, żeby zdjąć je ze stanów?
5. Czy mogę w dowolnej chwili zmieniać nazwę towaru? Miewałem takie sytuacje, że nazywałem towar tak żeby było jasne dla mnie i dla klienta co to jest, ale często na fakturach zakupu nazwa była inna niż wprowadzona przeze mnie przez co księgowa miała potem problemy w rozeznaniu.
6. W jaki sposób powinienem wystawiać fakturę? Obecnie najpierw wystawiam paragon, a następnie fakturę do paragonu, czy tak jest dobrze? Bo kiedyś wystawiłem kilka razy tylko fakturę i normalnie program zdejmował mi ze stanu towar, ale potem nie dało się wystawić paragonu i był jakiś problem potem z podsumowaniem sprzedaży.
7. Plus czy macie jakieś rady dla mnie jako nowego użytkownika? :)

Z góry dziękuję za wszelką pomoc i rady.
Ad. 1 - Twarów użytych na dowolnym dokumencie nie można usunąć z bazy. Można je ustawić jako nieaktywne, co wraz z filtrem widoku tabeli załatwia temat.
Ad. 2 - Nie, szczególnie tych które są wypełniane automatycznie. Najważniejsza jest pierwsza zakładka plus Kalkulacja cen, w której można wpisać cenę kartotekową oraz ceny spzredaży. Ceny zakupu pobierane są z dokumentow.
Ad. 3 - Jeśli wystawiasz RW, to raczej poza nazwą i ilością nie trzeba nic więcej. I tak wartość twgo dokumentu jest wyliczna (automatycznie) wg rzeczywistych cen zakupu. Aby to widzieć na wydruku, trzeba we wzorcu wydrku ustawić odpowiednie kolumny i parametry.
Ad. 4 - Masz dwa wyjścia, albo wycofać skutki magazynowe na dokumentach sprzedaży i poprawić oryginalny dokument. (zalecana). Albo wystawić RW na nadwyżki z kategorią Inwentaryzacja. (prostszy, ale niezalecany)
Ad. 5 - Tak jeśli pozostaje ten sam towar. Poważnym błędem jest wpisywanie na niewykorzystywaną kartotekę zupełnie nowego towaru.
Ad. 6 - To zależy od przyjętej polityki w firmie, gdyż faktur wystawianych na firmy nie trzeba fiskalzować, obowiązek fiskalizacji dotyczy wyłącznie sprzedaży detalicznej. Ale można to robić.

Offline RadekGS

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Reputacja +0/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.42
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 18, 2016, 11:14:09 »
Okej, dzięki za odpowiedź. Jeszcze co do Ad. 2 - to ja chyba robię coś źle, bo mi nic automatycznie nie wylicza. Mógłbyś opisać może cały proces wprowadzenia towaru do bazy oraz wprowadzenia dostawy na ten towar? Chyba coś robiłem źle do tej pory.

Jeszcze mam kolejne dwa pytania:

8. Co jeśli jest konieczność reinstalowania Subiekta? Jakiś czas temu nagle zepsuł nam się komputer sklepowy. Musieliśmy wymienić i od nowa wgrywać oprogramowanie, którego wtedy używaliśmy. Niestety z jakiegoś powodu nie mogłem przywrócić kopii zapasowej i wszystkie towary wprowadzałem od zera. Czy ma to jakieś konsekwencje dajmy na to prawne czy księgowe? Myślę nad tym właśnie czy nie zrobić reinstal subiekta, wtedy łatwiej byłoby mi wszystko uporządkować.
9. W jaki sposób wystawić towar na wagę?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 18, 2016, 12:04:30 wysłana przez RadekGS »

Offline dkozlowski

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 17252
  • Reputacja +800/-27
  • Wersja programu: GT/Navireo/nexo
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 18, 2016, 12:43:57 »
Okej, dzięki za odpowiedź. Jeszcze co do Ad. 2 - to ja chyba robię coś źle, bo mi nic automatycznie nie wylicza. Mógłbyś opisać może cały proces wprowadzenia towaru do bazy oraz wprowadzenia dostawy na ten towar? Chyba coś robiłem źle do tej pory.

To pisz dokładnie co robisz to może ktoś wskaże gdzie robisz błąd.

8. Co jeśli jest konieczność reinstalowania Subiekta? Jakiś czas temu nagle zepsuł nam się komputer sklepowy. Musieliśmy wymienić i od nowa wgrywać oprogramowanie, którego wtedy używaliśmy. Niestety z jakiegoś powodu nie mogłem przywrócić kopii zapasowej i wszystkie towary wprowadzałem od zera. Czy ma to jakieś konsekwencje dajmy na to prawne czy księgowe? Myślę nad tym właśnie czy nie zrobić reinstal subiekta, wtedy łatwiej byłoby mi wszystko uporządkować.

Normalnie, trzeba zadbać o archiwum, należy je mieć i to poprawne, czyli takie, które będzie dało się odtworzyć.

9. W jaki sposób wystawić towar na wagę?

Rozwiń pytanie.
Daniel, Białystok.

Offline RadekGS

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Reputacja +0/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.42
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 18, 2016, 13:48:33 »
dkozlowski co do 9. - na przykład sprzedaję steki. Dostawca dostarcza mi na fakturze np. 1000 gramów, a chcę je sprzedawać na wagę. W jaki sposób wpisać towar do subiekta tak, żeby przy wystawianiu paragonu program odliczał mi od 1000 gramów mięsa na steki np. 200 gramów sprzedanych albo 300 gramów sprzedanych.

A jeszcze co do punktu 8. - czyli mogę np. zrobić kopię zapasową danych w Subiekcie, przeinstalować Subiekt żeby mieć wszystko na czysto, a w razie potrzeby przywrócić stare dane? Bo chodzi o to, że zrobił mi się okropny bałagan w Subiekcie, mam dużo towarów wpisanych w ilości większej niż mam faktycznie i nie chcę się bawić w wystawianie RW albo wycofywanie skutków magazynowych, żeby wyrównać stany do tego co mam faktycznie.

Offline dkozlowski

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 17252
  • Reputacja +800/-27
  • Wersja programu: GT/Navireo/nexo
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 18, 2016, 14:43:50 »
dkozlowski co do 9. - na przykład sprzedaję steki. Dostawca dostarcza mi na fakturze np. 1000 gramów, a chcę je sprzedawać na wagę. W jaki sposób wpisać towar do subiekta tak, żeby przy wystawianiu paragonu program odliczał mi od 1000 gramów mięsa na steki np. 200 gramów sprzedanych albo 300 gramów sprzedanych.

Należy wykorzystać dodatkowe jednostki miary, jeśli jednostką podstawową będzie 1g to można dodać jednostkę "100g" z przelicznikiem 100.

A jeszcze co do punktu 8. - czyli mogę np. zrobić kopię zapasową danych w Subiekcie, przeinstalować Subiekt żeby mieć wszystko na czysto, a w razie potrzeby przywrócić stare dane? Bo chodzi o to, że zrobił mi się okropny bałagan w Subiekcie, mam dużo towarów wpisanych w ilości większej niż mam faktycznie i nie chcę się bawić w wystawianie RW albo wycofywanie skutków magazynowych, żeby wyrównać stany do tego co mam faktycznie.

Nie, w takim razie nie zmieniasz programu tylko bazę danych - należy założyć nowy podmiot.
Daniel, Białystok.

Offline RadekGS

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Reputacja +0/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.42
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 18, 2016, 15:23:31 »
dkozlowski próbowałem założyć nowy podmiot, ale trzeba do tego chyba wykupić tak jakby drugi raz klucz do subiekta, nie można na tym samym. Zgadza się?

Offline candy

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 4919
  • Reputacja +173/-11
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 18, 2016, 15:26:27 »
Jeśli z tym samy NIPem to nie trzeba nic kupować.
Wystarczy podać nr licencji i kod aktywacyjny (ponownie zarejestrować przez internet się nie da).
Oczywiście legalnie można używać Subiekta na jednej licencji tylko w jednym miejscu.
Nie pytaj co rząd może zrobić dla Ciebie. Spytaj czy mógłby tego nie robić.

Offline dkozlowski

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 17252
  • Reputacja +800/-27
  • Wersja programu: GT/Navireo/nexo
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 18, 2016, 15:27:12 »
dkozlowski próbowałem założyć nowy podmiot, ale trzeba do tego chyba wykupić tak jakby drugi raz klucz do subiekta, nie można na tym samym. Zgadza się?

Nie zgadza się, można z tym samym, wystarczy skopiować numer licencji i klucz aktywacyjny.
Daniel, Białystok.

Offline RadekGS

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 25
  • Reputacja +0/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.42
Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 18, 2016, 15:42:29 »
No to świetnie, dzięki za pomoc. Widocznie coś pomieszałem przy zakładaniu nowego podmiotu, spróbuję jeszcze raz.

Forum Użytkownikow Subiekt GT

Odp: Kilka ważnych pytań od początkującego użytkownika
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 18, 2016, 15:42:29 »