Dzień dobry wszystkim, to mój pierwszy post i od razu zwracam się z gorącą prośbą o pomóc w kilku kwestiach. Jestem zupełnie nowy w temacie, więc proszę o wyrozumiałość - przeszukałem internet na ile się dało, ale albo nie wyczerpują one zagadnienia, albo są mocno nieaktualne. Niektóre kwestie będą trochę z pogranicza obsługi programu i rachunkowości, ale mam nadzieję, że pomożecie (program to SubiektGT wersja najnowsza):
1. Jako że jestem zwolniony podmiotowo z VAT - jak to dokładnie wprowadzać? Na ten moment to wygląda u mnie tak - wszystko leci ze stawką "zw". Czyli wprowadzam faktury zakupu z zw, a potem sprzedaję tak samo z zw i wszystko liczone w brutto. Samo w sobie rozwiązanie wydaje się dziwne, bo to tak jakbym sam sobie zwalniał te towary z vatu (towary, nie siebie). Dodatkową wątpliwość wzbudził sprzedawca partnera Inserta, który twierdził, że towary wprowadzam z normalnym vatem, a sprzedaję jako zw, co oczywiście komplikuje wyliczanie cen.
Podstawowe pytanie więc - czy naprawdę nie da się zmienić ustawień Subiekta w sposób globalny, po prostu przełączyć program na tryb zwolnienia z VAT?A jeśli takiego trybu nie ma (bo nie znalazłem), czy podany na początku sposób jest prawidłowy?
Teraz zakładając, że tak, sposób jest prawidłowy - co trzeba zmienić w ustawieniach programu, żeby nie robić wszystkiego ręcznie? U mnie teraz jest tak:
Lista modułów -> parametry -> faktura VAT zakupu -> ceny -> rodzaj ceny -> brutto
+ faktury VAT zakupu -> zmiana vat -> utrzymuj cenę brutto
i dokładnie to samo w fakturach vat sprzedaży (tutaj z usunięciem słowa vat w tytule fs) + potem wpisywanie ceny brutto w miejsce cena kartotekowa.
Tyle wystarczy, czy muszę zrobić coś jeszcze?
Jak ze wzorcem faktury, bo z tego co widzę czasem usuwają tabelki z netto i vatem, a czasem zostawiają?
Jak później wygląda przejście na normalne rozliczanie VATu - wszystkie towary zbiorczo zmieniam na odpowiednią stawkę (wszystkie taka sama), a potem ze zmieniającymi się cenami muszę sobie radzić za pomocą przeceny. W ten sposób to wyglądało w ostatnim temacie jaki czytałem - nic do tej pory się nie zmieniło?
2. WNT a zwolnienie z VAT - analogiczna sytuacja do powyższej - zakładając, że sposób jest prawidłowy, tak samo wpisuję stawkę zw? Pytam, bo tu akurat są różnice w stawkach (zwolniony z rozliczania WNT do 20k).
3. Jak nabijam usługę wysyłki? ZW czy właściwa stawka?
4. Mam asortyment, gdzie w obrębie tego samego towaru (ten sam symbol, czyli u mnie numer katalogowy) są różne rozmiary. Podczas sprzedaży też to będzie 1 produkt w różnych wariantach (rozmiarach). Ja kupuję go natomiast zazwyczaj zładowany cały w jedną pozycję na fakturze, albo w ogóle pod jakąś ogólną nazwą na fv i tylko zmienia się ilość. I nazwa, i rozmiary właściwie nigdy nie są poprawnie zapisane, a na pewno nie tak, jakbym ja to chciał mieć w magazynie. Zastanawiam się teraz jak pogodzić wymóg dokładnego odwzorowywania faktur w systemie z przejrzystością mojego magazynu i ogólnie jak ma wyglądać kwestia wygodnego zarządzania nim. Na ten moment widzę to w ten sposób - osobna pozycja dla danego towaru i rozmiaru w kartotece. W moim przypadku są to buty, więc wyglądałoby to tak (nazwa pozostaje ta sama, zmienia się symbol, bo te nie mogą być takie same):
- buty1 40
- buty1 41
- buty1 42
itp.
Czemu mi na tym zależy - mógłbym wpisywać wszystko jak leci, byle zgadzały się ilości, jednak chcę mieć pełny wgląd w realny stan magazynu, nie mówiąc już o jakiejkolwiek automatyzacji. Problem na pewno powszechny, bo to jednak podstawowa rzeczy żeby wyróżnić rozmiar jeśli taki jest, a jednak nie widzę takiej opcji w Subiekcie. Czy będzie jakiś prostszy sposób, czy zrobić tak, jak napisałem?
Pytanie do osób w podobnej sytuacji. Co zrobić z rozbieżnością faktura/program - wystarczy podpinać specyfikację do każdej faktury (wersję wprowadzaną do programu), czy może nic nie trzeba robić?
5. Wchodzę na ten program od zera, tzn wcześniej nie używałem żadnego i teraz do uzupełnienia mam spory magazyn - dużo SKU, ogólnie trochę towaru i faktur. Zastanawiam się nad optymalnym planem działania. Na ten moment ustaliłem tak:
- wypisuję całą kartotekę idąc po kolei po fizycznym magazynie (poszczególne towary i to, co da się określić na tę chwilę, czyli symbol, nazwa, ew rozmiar)
- potem wypełniam stan magazynowy poprzez dodanie od początku wszystkich faktur zakupu (dzięki tej kolejności nabijam sobie już gotowe towary przygotowane wcześniej). Na tym etapie dodaję cenę towaru z tej konkretnej dostawy.
- pozostaje trzeci etap, czyli uzupełnienie cen kartotekowych i cen detalicznych, tzn cen sprzedaży (więcej nie potrzebuję chyba). No i w tym celu nie widzę na razie innej opcji jak "towary i usługi" i po kolei każdy towar pojedynczo kalkulacja cen i przeniesienie wartości z jakiejś tam dostawy + od razu ustalenie ceny detalicznej. Czyli dużo klikania.
Wada tej kolejności - trzeba zapisywać sobie ilość sztuk konkretnych SKU na pierwszym etapie, ale można to dać tymczasowo w opis i potem zbiorczo usunąć. Ilości nie zawsze spiszę sobie tak jak trzeba z faktury, co opisałem w poprzednim punkcie.
Poza tym - nie dałoby się zrobić przeniesienia wartości z ostatniej dostawy zbiorczo dla wszystkich pozycji? Z ceną detaliczną jest gorzej, bo i tak będą różne.
Czy może będzie jakiś lepszy sposób? Zależy mi na nie wykonywaniu wielu czynności naraz żeby się nie pogubić + żeby szło taśmowo. To ważny punkt, nie chcę czegoś popsuć żeby potem poprawiać kilkaset pozycji po kolei.
Później wypadałoby jeszcze uzupełnić dotychczasową sprzedaż. Na szczęście/niestety do tej pory było tego tylko kilka, więc łatwo to uzupełnić na podstawie KPiR, ale nie do końca. Wiem już mniej więcej jak to zrobię, tylko czy można tak sobie dodawać sprzedaż ze wstecznymi datami? Tzn da się, ale czy to nie będzie jakiś problem.
6. Szczegół - da się zmienić sposób wyświetlania rubryk "ilość" i "rezerwacja" tak żeby wyświetlały się bez miejsc po przecinku?
7. Jak dostać dostęp do postowania na forum.insert.com.pl lol? Sorry za pisanie o "konkurencji". A i btw, jest jakaś grupa dyskusyjna Inserta/Subiekta na FB?
Specyfikacje, jeśli mają znaczenie:
Subiekt GT 1.57 (zaktualizuję do najnowszego), windows 10, 1 stanowisko, działalność jednoosobowa, mała firma zwykły handel internetowy, podmiotowe zwolnienie z VAT + zwolnienie z WNT do 20k, książka, nie wiem co jeszcze można wypisać.
Sorry za rozpisanie i z góry dzięki za poświęcony czas!