Autor Wątek: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia  (Przeczytany 8336 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline socha86

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 576
  • Reputacja +14/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT, Rachmistrz GT - najnowsze
Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« dnia: Listopad 07, 2022, 08:26:37 »
Dziś pierwszy raz spotykam się z prośbą, a raczej żądaniem od klienta, aby usunąć jego dane z systemu po realizacji zamówienia. Miałem zamówienie od klienta, które zrealizowałem jako paragon imienny i mu je wysłałem. Teraz klient powołując się na RODO chcę aby jego dane zostały usunięte. Subiekt nie pozwala usunąć danych jeśli jest wystawiony jakiś dokument na klienta.
Jak to całe RODO ma się do pozostałych przepisów i archiwizowania dokumentów? Czy blokada kontrahenta w takim przypadku wystarczy? 

Offline yemet

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 1250
  • Reputacja +46/-1
  • Wersja programu: Navireo
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 07, 2022, 08:33:53 »
Wg mojej najlepszej wiedzy do celów kontrolno-podatkowych trzeba trzymać papierologię pięć pełnych lat kalendarzowych, także może sobie prosić i straszyć ile chce.

Offline socha86

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 576
  • Reputacja +14/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT, Rachmistrz GT - najnowsze
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 07, 2022, 08:57:18 »
Wg mojej najlepszej wiedzy do celów kontrolno-podatkowych trzeba trzymać papierologię pięć pełnych lat kalendarzowych, także może sobie prosić i straszyć ile chce.
Też to wiem i dlatego pytam jak się ma jedno do drugiego  :o (RODO swoje, a przepisy podatkowe swoje).
Idąc dalej tym tropem jak usuwać takich klientów/dokumenty po okresie 5 lat z Subiekta/Rachmistrza?

Offline yemet

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 1250
  • Reputacja +46/-1
  • Wersja programu: Navireo
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 07, 2022, 09:01:44 »
W Subiekcie masz funkcję anonimizacji danych pojedynczych klientów. Gdy ten 5-letni warunek dla dokumentów na kontrahencie nie jest spełniony to wykona się ona tylko częściowo (mail i tel tylko jeśli dobrze pamiętam). Jak minie 5 lat od wystawienia ostatniego dokumentu to wszystko zanonimizuje. Dokumentów co do zasady nie można usunąć bo popsułoby to mnóstwo rzeczy (ruch magazynowy, rozrachunki, etc.).
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2022, 09:04:31 wysłana przez yemet »

Offline dkozlowski

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 17059
  • Reputacja +798/-27
  • Wersja programu: GT/Navireo/nexo
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 07, 2022, 09:45:58 »
Inaczej są traktowane osoby fizyczne, inaczej firmy - firma z założenia zgadza się na przetwarzanie swoich danych, gdyż otrzymuje fakturę z pełnymi danymi no i tak publikuje swoje dane w wielu publicznych miejscach, ale osoba fizyczna już nie, musimy uzyskać od niej zgodę na przetwarzanie jej danych, jeśli się zgodzi to mamy podkładkę, jeśli nie to mamy problem, zgodę można zawrzeć w regulaminie sklepu internetowego itp, co z automatu rozwiązuje większość przypadków, przy innych formach składania zamówień trzeba o to adekwatnie zadbać typu dopisek na potwierdzeniu zamówienia, fakturze pro forma...

Co do samego problemu to niewiele wiadomo - jak zostało złożone zamówienie i czy klient wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych przez rozpoczęciem transakcji (z tego co wnioskuję to nie), na jaki dokładnie zapis RODO powołuje się klient ?

Szczegóły operacji "Anonimuj" są opisane w pomocy do programu: Anonimizacja jako realizacja prawa do zapomnienia, działają w skrócie jak napisał @yemet.
Daniel, Białystok.

Offline candy

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 4876
  • Reputacja +172/-11
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 07, 2022, 10:41:56 »
Wg mojej najlepszej wiedzy do celów kontrolno-podatkowych trzeba trzymać papierologię pięć pełnych lat kalendarzowych, także może sobie prosić i straszyć ile chce.
Też to wiem i dlatego pytam jak się ma jedno do drugiego  :o (RODO swoje, a przepisy podatkowe swoje).
Ma się bardzo prosto. Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych nie zmuszają, ani nawet nie pozwalają, na usuwanie danych, których przechowywanie jest wymagane innymi przepisami. Nie chce mi się szukać paragrafu, ale jest to proste do znalezienia.
Mówiąc krótko, przez pełne 5 lat kalendarzowych po zakupie klient może sobie swoje żądanie usunięcia danych wsadzić w... no, tam gdzie mu wygodnie.
Nie pytaj co rząd może zrobić dla Ciebie. Spytaj czy mógłby tego nie robić.

Offline socha86

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 576
  • Reputacja +14/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT, Rachmistrz GT - najnowsze
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 07, 2022, 12:31:31 »
Inaczej są traktowane osoby fizyczne, inaczej firmy - firma z założenia zgadza się na przetwarzanie swoich danych, gdyż otrzymuje fakturę z pełnymi danymi no i tak publikuje swoje dane w wielu publicznych miejscach, ale osoba fizyczna już nie, musimy uzyskać od niej zgodę na przetwarzanie jej danych, jeśli się zgodzi to mamy podkładkę, jeśli nie to mamy problem, zgodę można zawrzeć w regulaminie sklepu internetowego itp, co z automatu rozwiązuje większość przypadków, przy innych formach składania zamówień trzeba o to adekwatnie zadbać typu dopisek na potwierdzeniu zamówienia, fakturze pro forma...

Co do samego problemu to niewiele wiadomo - jak zostało złożone zamówienie i czy klient wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych przez rozpoczęciem transakcji (z tego co wnioskuję to nie), na jaki dokładnie zapis RODO powołuje się klient ?

Szczegóły operacji "Anonimuj" są opisane w pomocy do programu: Anonimizacja jako realizacja prawa do zapomnienia, działają w skrócie jak napisał @yemet.
Zamówienie zostało złożone przez sklep Internetowy gdzie został zaakceptowany regulamin i wyrażona zgoda na przetwarzanie danych. Nie zmienia to faktu, że klient może cofnąć zgodę w dowolnym czacie (tutaj po realizacji zamówienia).
Nie powołuje się na żaden zapis. Przesłał tylko maila z prośbą o usunięcie danych.

Wg mojej najlepszej wiedzy do celów kontrolno-podatkowych trzeba trzymać papierologię pięć pełnych lat kalendarzowych, także może sobie prosić i straszyć ile chce.
Też to wiem i dlatego pytam jak się ma jedno do drugiego  :o (RODO swoje, a przepisy podatkowe swoje).
Ma się bardzo prosto. Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych nie zmuszają, ani nawet nie pozwalają, na usuwanie danych, których przechowywanie jest wymagane innymi przepisami. Nie chce mi się szukać paragrafu, ale jest to proste do znalezienia.
Mówiąc krótko, przez pełne 5 lat kalendarzowych po zakupie klient może sobie swoje żądanie usunięcia danych wsadzić w... no, tam gdzie mu wygodnie.
Teraz jeszcze przyszła mi inna myśl. Skoro nie jest to firma tylko osoba prywatna to skarbówka takich danych nie wymaga, więc chyba najprościej było by użyć tej opcji "Anonimizuj".
Zostaje jeszcze sprawa usunięcia danych ze sklepu Internetowego. Co ciekawe w tym roku klient złożył już ponad 10 zamówień jako "gość" na sklepie, więc w subiekcie mam pod jego nazwiskiem ponad 10 kontrahentów :(
---------------------
Ogólnie dzięki za wypowiedzi w tym wątku :) sprawdzę na podmiocie demo jak działa Anonimizacja i pewnie to zastosuje.

Offline yemet

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 1250
  • Reputacja +46/-1
  • Wersja programu: Navireo
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 07, 2022, 12:43:33 »
Jak to co sprzedajesz można zareklamować albo zwrócić w ciągu 14 dni to powiedz klientowi, że jak usuniesz jego dane to reklamacji mu nie uwzględnisz bo nie będziesz miał jak potwierdzić, że kupił u ciebie ;)

Offline socha86

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 576
  • Reputacja +14/-0
  • Wersja programu: Subiekt GT, Rachmistrz GT - najnowsze
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 07, 2022, 13:26:16 »
Jak to co sprzedajesz można zareklamować albo zwrócić w ciągu 14 dni to powiedz klientowi, że jak usuniesz jego dane to reklamacji mu nie uwzględnisz bo nie będziesz miał jak potwierdzić, że kupił u ciebie ;)
Też o tym pomyślałem, ale nie jako reklamacja, a odstąpienie od umowy i stwierdziłem, że zrobię Anonimizację dopiero za 14 dni  ;) Teraz widzę, że to temat rzeka i nie jest taki prosty...

Offline candy

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 4876
  • Reputacja +172/-11
Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 07, 2022, 14:00:01 »
A ten klient dostał paragon czy fakturę?
Jak paragon to luz, możesz usuwać, ale jeśli fakturę to tak jak napisałem - za 5 pełnych lat kalendarzowych.
Nie pytaj co rząd może zrobić dla Ciebie. Spytaj czy mógłby tego nie robić.

Forum Użytkownikow Subiekt GT

Odp: Usunięcie danych kontrahenta po realizacji zamówienia
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 07, 2022, 14:00:01 »