Sprzedaż podatnika związana jest z najmem (sprzedaż zwolniona i opodatkowana). Koszty dzielone są na poszczególne MPK, jesteśmy w stanie przypisać dany koszt i przyporządkować go do danej sprzedaży tj. miejsca.
MPK 1 – tutaj tylko sprzedaż opodatkowana (odliczenie vat w 100% )
MPK 2,3,4 – tutaj sprzedaż opodatkowana i zwolniona ( zakupy rozliczane proporcją )
MPK 5 – tutaj sprzedaż tylko zw ( zakupy bez prawa do odliczenia )
Zależy mi na tym aby do odpowiedniej grupy kosztów rodzajowych (4xx) i wg miejsc powstawania(5xx) trafiały koszty w kwocie netto + nieodliczony vat (przykład MPK2,3,4) oczyli aby na bieżąco w dekrecie wyksięgowywać nieodliczony vat .
Przykład faktury:
1) z grupy (4xx) Zużycie materiałów i energii / np. środki czystości, wyposażenia, narzędzi, materiałów, energii, które są wykorzystywanych w MPK 2,3,4
czyli tam gdzie jest sprzedaż mieszana.
faktura
123,00 zł brutto
100,00 zł netto
23,00 zł vat
Mogę odliczyć zgodnie ze strukturą tylko 50% vat, część nieodliczona jest dla mnie kosztem.
Gofin prezentuje następującą formę rozliczenia:
http://www.gofin.pl/rachunkowosc/17,1,85,159074,ewidencja-ksiegowa-vat-naliczonego-rozliczanego-wedlug.htmlkonto 22-1-2 to: "VAT naliczony częściowo podlegający odliczeniu".
PK - kwota VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu za bieżący miesiąc:
a) zaliczona w ciężar usług obcych: 4.945 zł - (4.945 zł × 9%) =4.500 zł
40-2 / 4.500 zł / 22-1-2
b) zaliczona w ciężar zużycia materiałów i energii: 2.555 zł - (2.555 × 9%) = 2.325 zł
40-1 / 2.325 zł / 22-1-2
Wprowadzając ten zapis w dekrecie w Rewizorze, po stronie MA 221 vatu naliczone powoduje zdublowanie kwoty w rejestrze.
Jak dla mnie także minusem tego rozwiązania jest zbiorczy dekret na podstawie rejestru vat, którego nie jestem w stanie przyporządkować do poszczególnych grup kosztów rodzajowych i mpk.
Wyobraźmy sobie też stowarzyszenie, które realizuje 3 projekty na, które posiada dotacje z których przeprowadza sprawozdania w których nieodliczony vat jest kosztem kwalifikowanym, podczas sprawozdań ujmuje więc kwoty netto + nieodliczony vat. Ewidencja na MPK musi być szczegółowa zgodna z budżetem. Najlepiej więc jeśli na koncie 5xx ląduje już do konkretnej faktury kwota, która poźniej odpowida tej przenoszonej do sprawozdania.
Zostałem więc tak nauczony, żeby na bieżąco w dekrecie rozbijać ten zapis:
123,00 zł 210-xxx
4xxx 100,00 zł netto ( konkretna grupa np. 401-01 środki czystości )
221 11,50 zł ( vat możliwy do odliczenia=zgodny z rejestrem )
4xxx 11,50 zł (nieodliczony vat)
5xxx 111,50 zł ( konkretny MPK np. MPK2 )
W firmie podatnika występują też takie faktury (mozemy pominąć ten punkt) związane z zakupem np. materiałów związanych z bieżącą konserwacją, które dotyczą MPK1 + MPK 2 ( osoba, która ich dokonuje nie rozdziela na kasie w sklepie materiałów tak aby odpowiednie faktury dotyczyły odpowiednich miejsc, robi to później opisując fakturę i wtedy ( załóżmy, że 60% faktury związane jest z MPK1 gdzie możemy odliczyć vat a 40% z remontem pomieszczenia w MPK2 gdzie obliczamy vat strukturą ):
12.300,00 210-xxx
4xxx 10.000,00 zł netto ( konkretna grupa np. 401-02 Bieżąca konserwacja - materiały )
221 1.380,00 zł ( vat możliwy do odliczenia=60% materiałów z fv związane z MPK1 )
221 460,00 ( 920,00 zł vat do rozliczenia proporcją 50 % )
4xxx 460,00 zł (nieodliczony vat)
5xxx 6.000,00 zł ( MPK1 )
5xxx 4.460,00 zł ( MPK2 )
Wiem, że takiego zapisu w Rewizorze nie zrobię, wyjściem jest tutaj zrobienie z tej faktury 2 dekretów. OK, nie stanowi to problemu ale także przypadku dekretu nr 2 z vatem rozliczanym strukturą powstanie problem o którym piszę.
Co zrobić, żeby na bieżąco w dekrecie rozliczać Vat tak aby było to zgodne z rejestrem, jak żyć
?